Horváth Csaba: a kormány minden évben 100 milliárd forinttal kevesebbet ad a közlekedés finanszírozására
2021. November 26.
Azt szeretné a kormány, ha a főváros nem fejezné be a Lánchíd rekonstrukcióját és akkor elmondhatná, hogy alkalmatlan a főváros vezetése – mondta a KlikkFM Politikai Nagyító című műsorában Zugló szocialista polgármestere. Horváth Csaba kellemetlen kérdéseket intézett a kormány felé „Hol a pénz?” összefoglaló címmel és abban reménykedett, hogy válaszokat kap rájuk. Mint ahogy Kovács Péter, XVI. kerületi fideszes polgármester is utalt erre pártja kongresszusán, még várják a Fidesz-központtól a jó válaszokat a kellemetlen kérdésekre.
 

A szocialista politikus azt is megkérdezte, hogy a Lánchíd felújításához megígért 6 milliárd forint mikor fog megérkezni és miért nem érkezett meg eddig, „miért kockáztatja a kormányzat Budapest és az ország legemblematikusabb építményének felújítását?”

Horváth Csaba elmondta: a fővárosnak nemcsak az elvonások miatt nincs pénze. Hanem „..azért, mert a kormány minden évben 100 milliárd forinttal kevesebbet ad összesen a közlekedés finanszírozására, mint amennyit adnia kellett volna. Ennek volt egy szerződéses kötelme is. Még az én budapesti kormánybiztosságom kötött egy hármas megállapodást, amelyben megvizsgáltuk, hogy a fővárosi közösségi közlekedéshez mennyi állami forrásra van szükség, hogy az kielégítően működjön és azt a képletet is képviselje, hogy az utasok fizessék nagyjából az egyharmadát, a másik harmadát a főváros, a harmadik harmadát az állami szereplők, és ehhez kiegészítésül egy 20 milliárdos összeg tartozott.”

Ha ezt a 12 évvel ezelőtti megállapodást nézzük, akkor az a 73 milliárd forint, amit akkor tartalmazott a szerződés, az ma pont 100 milliárd forint lenne és ez az összeg hiányzik a főváros kasszájából – fejezte be a számolást a XIV. kerület polgármestere.

„Van egy olyan érzésünk, hogy lenne mire költeni a fővárosi önkormányzatnak. Túlterheli a főváros büdzséjét a tömegközlekedés fenntartási kényszere, de ez a legfontosabb fővárosi közszolgáltatás. És azért nem korrekt a vidéki városokkal való összehasonlítás, mert ebben a csaknem 2 milliós nagyvárosban naponta egymillió ember ingázik, részben közösségi közlekedéssel, részben autóval, ami ugyancsak ellátandó közszolgáltatás, emellett terheli a közúthálózatot.”

„Budapest nem egy pici városka, amely csak magát kényszerül ellátni” – fogalmazott. Van egy iszonyatosan pazarló állami költés-struktúra és egy borzasztóan alulfinanszírozott közszféra, mint például az önkormányzatok, a kórházak, az oktatási rendszert, vagy akár a rendőrség állománya – mutatott rá a politikus.

„A nyugdíjak reálértékének-megőrzésére nagyon kevés jut, közben számolatlanul szórják a pénzt túlárazott beruházásokra, sok esetben olyanokra, amelyek nem a legsürgősebbek, mint például a Vár-komplexum” – emlékeztetett Horváth Csaba.